Διαβήτης και χριστουγεννιάτικα εδέσματα

Χρειάζεται άραγε η αποχή από τα χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα παρουσία Διαβήτη; Όχι! Το μόνο που χρειάζεται είναι να καταμετράμε τους υδατάνθρακες ανά γεύμα, να τους καταμερίζουμε στο ημερήσιο διαιτολόγιο μας και να χορηγείται η ινσουλίνη ανάλογα με τα γραμμάρια υδατανθράκων που περιέχονται στο εκάστοτε γεύμα. Μία μικρομερίδα αμυλούχας τροφής περιέχει 15γρ υδατάνθρακα. Μικρομερίδα αποτελεί για παράδειγμα 1/3φλ ρύζι ή ζυμαρικά, 2 φρυγανιές,1 μικρή πατάτα, 1 λεπτή φέτα ψωμί…

Όταν ο Διαβήτης δεν είναι ινσουλινο-εξαρτώμενος είθισται στα ενδιάμεσα σνακ να καταναλώνεται 1 μικρομερίδα, στο πρωϊνό και μεσημεριανό 3 μικρο-μερίδες, στο βραδινό 4 μικρο-μερίδες αποφεύγοντας τον κίνδυνο υπογλυκαιμίας λόγω νυχτερινής νηστείας-αφαγίας. Στον Διαβήτη που είναι ινσουλινο-εξαρτώμενος ένα αρχικό πλάνο παρέμβασης είναι 1 μονάδα ινσουλίνης/15 γρ υδατάνθρακα=1 μικρομερίδα. Όμως αυτό είναι ένα γενικό πλάνο και για εξατομικευμένη παρακολούθηση συμβουλευτείτε κάποιον επαγγελματία υγείας.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τα εξής χριστουγεννιάτικα εδέσματα: 1 μερίδα κουραμπιέ 40γραμμαρίων περιέχει:

19,2 γρ υδατάνθρακα ≈1 μικρομερίδα (διότι συνήθως τα 5 γρ υδατάνθρακα δεν καταμετρούνται ως επιπλέον ανάγκη χρήσης εξωτερικής ινσουλίνης), 3,2 γραμμάρια πρωτεΐνης , 13,2 γραμμάρια λίπους και 208 θερμίδες.

1 μερίδα μελομακάρονου 35 γραμμαρίων περιέχει:

29,4 γραμμάρια υδατανθράκων≈2 μικρομερίδες, 2,1 γραμμάρια πρωτεΐνης,7 γραμμάρια λίπους και 189 θερμίδες.

Επομένως, τον κουραμπιέ θα μπορούσατε να τον καταναλώσετε ως σνακ ή ακόμα καλύτερα μετά από κάποιο κυρίως γεύμα: πρωϊνό, μεσημεριανό ή βραδινό για πιο αργή αύξηση της γλυκόζης αίματος. Το μελομακάρονο, καλύτερο θα ήταν να καταναλωθεί μετά από κάποιο κυρίως γεύμα λόγω ότι στα σνακ παρουσία Διαβήτη συνηθίζεται η λήψη μιας μικρομερίδας υδατάνθρακα. Τα μελομακάρονα έχουν μεγαλύτερη, βέβαια, θρεπτική αξία λόγω της προσθήκης ελαιόλαδου και καρυδιών που παρέχουν στον οργανισμό, μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά, βιταμίνη Ε, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη C, A, D, μαγνήσιο ενώ ο κουραμπιές παρέχει στον οργανισμό κάλιο, μαγνήσιο, πολυακόρεστα λιπαρά και βιταμίνη Ε λόγω της προσθήκης αμυγδάλου.

Ευαγγελία Δελλαπόρτα

Διαιτολόγος Διατροφολόγος