Νέος σύμμαχος στο αδυνάτισμα: Το πρεβιοτικό…. τσάι!

Και για να μην πάει το μυαλό σας σε κάποιο χάπι αδυνατίσματος ή θαυματουργό ματζούνι, αναφερόμαστε πάντα στο γνωστό σε όλους μας μαύρο τσάι. Διότι ενώ τα οφέλη των πολυφαινολών του πράσινου τσαγιού έχουν διαπιστωθεί, νέα έρευνα δείχνει ότι συναντώνται και στο μαύρο τσάι και μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην απώλεια βάρους δρώντας ως πρεβιοτικά.

Τα ευρήματα

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα European Journal of Nutrition, αποδεικνύοντας για πρώτη φορά ότι το μαύρο τσάι πιθανόν προωθεί την απώλεια βάρους και παρέχει και άλλα οφέλη στην υγεία αλλάζωντας το βακτηριακό φορτίο του εντέρου.

Υπό την καθοδήγηση των ερευνητών από την UCLA βρέθηκε ότι τόσο το μαύρο τσάι όσο και το πράσινο διαφοροποιούν την αναλογία των εντερικών βακτηρίων σε ποντίκια, με αποτέλεσμα τη μείωση του ποσοστού των βακτηρίων που σχετίζονται με την παχυσαρκία και την αύξηση των βακτηρίων που σχετίζονται με την άπαχη σωματική μάζα.

Ήταν γνωστό ότι οι πολυφαινόλες του πράσινου τσαγιού ήταν περισσότερο αποτελεσματικές και πρόσφεραν περισσότερα οφέλη υγείας απ’ ό,τι οι πολυφαινόλες του μαύρου τσαγιού, δεδομένου ότι οι χημικές ουσίες του πράσινου τσαγιού απορροφώνται στο αίμα και στους ιστούς ’σύμφωνα με τη μελέτη της συγγραφέα Sussane Henning. ‘Τα δικά μας νέα ευρήματα δείχνουν ότι το μαύρο τσάι διαμέσου ενός ειδικού μηχανισμού και μέσω και του μικροβιακού φορτίου του εντέρου μπορεί να συμβάλλει στην καλή υγεία και στην απώλεια βάρους στους ανθρώπους.’

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι και το μαύρο και το πράσινο τσάι περιέχουν πρεβιοτικά, ουσίες που προκαλούν την ανάπτυξη των καλών  μικροοργανισμών που συμβάλλουν στην ευζωία του ατόμου.’ σύμφωνα με τη συγγραφέα.

Η Μελέτη Μαύρου Τσαγιού

Στη μελέτη, τέσσερις ομάδες από ποντίκια έλαβαν διαφορετικές δίαιτες-  στις δύο από τις οποίες συμπεριλήφθηκαν εκχυλίσματα πράσινου ή μαύρου τσαγιού: χαμηλό σε λίπος, υψηλό σε ζάχαρη ή υψηλό σε λίπος και σε ζάχαρη ή υψηλό σε λίπος, υψηλό σε ζάχαρη και εκχυλίσματα πράσινου τσαγιού: υψηλό σε λίπος, υψηλό σε ζάχαρη και εκχυλίσματα μαύρου τσαγιού.

Μετά από τέσσερις εβδομάδες το βάρος των ποντικιών ,στα οποία δόθηκαν εκχυλίσματα πράσινου και μαύρου τσαγιού, έφτασε στο ίδιο επίπεδο με εκείνα τα ποντίκια που έλαβαν χαμηλή σε λίπος δίαιτα καθ’ όλη τη διάρκεια της μελέτης.

Οι ερευνητές συνέλεξαν επίσης δείγματα από τα μεγάλα έντερα των ποντικιών (για τη μέτρηση του βακτηριακού περιεχομένου) και ιστούς από το ήπαρ (για τη μέτρηση αποθεμάτων λίπους). Το αποτέλεσμα ήταν ότι στα ποντίκια που κατανάλωσαν εκχυλίσματα από οποιοδήποτε από τα δύο τέια, υπήρξε διαφοροποίηση στην αναλογία των μικροβίων στις δύο εφάμιλλες ομάδες.

Πράγματι, η Henning  και οι συνάδελφοί της ανέφεραν μία μείωση της παρουσίας των βακτηρίων Firmicutes που σχετίζονται με την παχυσαρκία και με ένα μεγαλύτερο αριθμό από βακτήρια που σχετίζονται με την άλιπη μάζα σώματος.

‘Oι συγγενείς αναλογίες των βακτηρίων Blautia, Bryantella, Collinsella, Lactobacillus, Marvinbryantia, Turicibacter, Barnesiella και Parabacteroides είναι σημαντικά συνδεδεμένες με την απώλεια βάρους που προκαλείται από τα εκχυλίσματα τσαγιού’ έγραψε η ομάδα.

Παρόλα ταύτα, μόνο τα ποντίκια που κατανάλωσαν εκχύλισμα μαύρου τσαγιού είχαν αύξηση σ’ ένα τύπο βακτηρίων που ονομάζεται Ψευτοβουτυρυβρίδιο , και η ομάδα θα επεξηγούσε πως το πράσινο και το μαύρο τσάι τροποποιούν τον ενεργειακό μεταβολισμό.

Με την μελέτη επίσης φάνηκε ότι το μαύρο και το πράσινο τσάι έχουν διαφορετικά αποτελέσματα στο μεταβολισμό του ήπατος.

Σύμφωνα με τη Henning,  τα μόρια του πράσινου τσαγιού είναι μικρότερα και μπορούν πιο εύκολα να απορροφηθούν από το σώμα και να φθάσουν κατευθείαν στο ήπαρ, ενώ τα μόρια του μαύρου τσαγιού είναι μεγαλύτερα και παραμένουν στο έντερο αντί να απορροφούνται.

Όταν τα μόρια του μαύρου τσαγιού παραμένουν στην εντερική οδό, ενισχύουν την ανάπτυξη των ωφέλιμων βακτηρίων  και τον σχηματισμό μικροβιακών μεταβολιτών που εμπλέκονται στη ρύθμιση του ενεργειακού μεταβολισμού.

Υποθέτουμε ότι οι πολυφαινόλες του μαύρου τσαγιού αυξάνουν την πρωτεινική κινάση p AMPK μέσω της αύξησης της παραγωγής του εντερικού SCFA, ενώ οι πολυφαινόλες του πράσινου τσαγιού αυξάνουν την ηπατική pAMPK μέσω της παρουσίας των πολυφαινολών στο ήπαρ’σύμφωνα με την ομάδα.

ΠΗΓΗ:European Journal of Nutrition

‘Οι πολυφαινόλες χωρίς καφεΐνη του  πράσινου και μαύρου τσαγιού μειώνουν την αύξηση του βάρους, μεταβάλλουν τους πληθυσμούς μικροβίων και αλλάζουν τη λειτουργία της δίαιτας σε παχύσαρκα ποντίκια’. Susanne M. Henning, et al

Προσαρμογή:

Ευαγγελία Δελλαπόρτα

Τελειόφοιτη Επιστήμης Διατροφής – Διαιτολογίας