Ειδικές συστάσεις για την ουρική αρθρίτιδα

Τι είναι η ουρική αρθρίτιδα

Η ουρική αρθρίτιδα προκαλείται από υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος (UA) στο σώμα και κυρίως στις αρθρώσεις και τους ιστούς. Το ουρικό οξύ είναι ένα απόβλητο προϊόν που παράγεται από ουσίες που ονομάζονται πουρίνες. Οι πουρίνες παράγονται κυρίως στο εσωτερικό του σώματος, αλλά βρίσκονται επίσης σε πολλά διαφορετικά είδη ζωικών τροφίμων όπως στα ψάρια, το κρέας και τα θαλασσινά και σε κάποια φυτικής προέλευσης τρόφιμα. Σε διατροφικό επίπεδο η ύφεση της οστικής αρθρίτιδας εξαρτάται από τον μεταβολισμό του κάθε ανθρώπου. Αυτό κυρίως συμβαίνει επειδή το ουρικό οξύ παράγεται κατά 85% μέσα στο σώμα και διατροφικά μπορεί να βοηθηθεί μόνο μέχρι 15%.

ουρικη

Διατροφή στην ουρική αρθρίτιδα

Πέρα από τις κλασσικές συστάσεις στη διατροφή που προτείνονται σε υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος στο αίμα και είναι απαραίτητο να ακολουθηθούν για τη διαχείρισης της ουρικής αρθρίτιδας, σας παραθέτουμε παρακάτω περεταίρω συστάσεις:

·         Η κατανάλωση 1-2 αλκοολούχων ποτών τις προηγούμενες 24 ώρες προκαλεί ραγδαία αύξηση του ουρικού οξέος.  Η μπύρα για παράδειγμα περιέχει σημαντική ποσότητα πουρινών. Η αύξηση αυτή συμβαίνει λόγω του ότι η διουρητική δράση του αλκοόλ προκαλεί μείωση υγρού του περιβάλλοντα ιστού με αποτέλεσμα τη δημιουργία κρυστάλλων στις αρθρώσεις. Συγκεκριμένα, σε μια μελέτη με δείγμα άνδρες μια μηδενική ή ήπια κατανάλωση αλκοόλ έδειξε ότι η λιποπρωτεϊνη VLDL, η οποία μεταφέρει μέσω της κυκλοφορίας του αίματος τα TG (τριγλυκερίδια) από το ήπαρ για να αποφευχθεί η ανάπτυξη λιπώδους ήπατος και να τα μεταφέρει στους περιφερειακούς ιστούς για την αποθήκευσή τους σε λιπώδη ιστό και τη χρήση τους από τους σκελετικούς μύες, φαίνεται να συσχετίζεται σημαντικά με την απέκκριση του ουρικού οξέος μέσω των ούρων 24ωρου.

·         Η κατανάλωση συμπληρώματος βιταμίνης C και η σύσταση κατανάλωσης κερασιών χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Όμως, η συμπλήρωση με 500 mg / ημέρα βιταμίνης C για 2 μήνες φαίνεται να μειώνει το ουρικό οξύ στον ορό, γεγονός που υποδηλώνει ότι η βιταμίνη C μπορεί να αποβεί επωφελής για την πρόληψη και τη διαχείριση ουρικής αρθρίτιδας και άλλων ασθενειών που σχετίζονται με το ουρικό οξύ σε συνεννόηση πάντα με κάποιον επαγγελματία υγείας.

·         Η συνολική πρόσληψη πρωτεΐνης  δεν συσχετίστηκε με κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας εκτός από την κατανάλωση κρέατος και θαλασσινών. Η κατανάλωση κρέατος σχετίζεται με υψηλό κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας λόγω της περιεκτικότητας του σε πουρίνες. Κυρίως αφορά την κατανάλωση βοδινού, χοιρινού ή αρνίσιου κρέατος ως κυρίως πιάτα. Η αυξημένη πρόσληψη όλων των ειδών των θαλασσινών σχετίζονται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας κυρίως στους άνδρες με δείκτη μάζας σώματος μικρότερο από 25, από αυτούς με δείκτη μάζας σώματος 25 ή μεγαλύτερο. Το τοφού είναι μια προτιμώμενη πηγή πρωτεϊνης σε ασθενείς με ουρική αρθρίτιδα και κάθαρση ουρικού οξέος >6,0 ml/min διότι δεν προκαλεί υπερουριχαιμία.

·         Η κατανάλωση φυτικών τροφίμων πλούσιων σε πουρίνες όπως  μπιζέλια, τα φασόλια, οι φακές, το σπανάκι, τα μανιτάρια, η βρώμη, το κουνουπίδι και το μπρόκολο βρέθηκαν να έχουν μικρή συσχέτιση στην αύξηση του ουρικού οξέος.

·         Η κατανάλωση καφέ συνδέεται με χαμηλότερο επίπεδο ουρικού οξέος στον ορό και συχνότητα υπερουριχαιμίας λόγω των υπολοίπων συστατικών του πλην της καφεϊνης.

Η επίδραση του μαύρου τσαγιού στο επίπεδο ουρικού οξέος και C-αντιδρώσας πρωτεΐνης (CRP) είναι ευεργετική κυρίως για τους ανθρώπους που κινδυνεύουν με καρδιακά συμβάματα.
·         Η κατανάλωση αναψυκτικών με πρόσθετη ζάχαρη αυξάνει το ουρικό οξύ στο αίμα ενώ τα αναψυκτικά τύπου light όχι.

·         Με την αύξηση κατανάλωσης γαλακτοκομικών προϊόντων μειώθηκε ο κίνδυνος εμφάνισης της νόσου. Όμως γάλακτος και γιαουρτιού χαμηλών λιπαρών. Όσοι, λοιπόν,  κατανάλωναν γάλα μια ή περισσότερες φορές την ημέρα είχαν χαμηλότερο επίπεδο ουρικού οξέος στον ορό από ό, τι αυτοί που δεν έπιναν γάλα. Ομοίως, όσοι κατανάλωναν γιαούρτι τουλάχιστον μια φορά την ημέρα είχαν χαμηλότερο επίπεδο ουρικού οξέος στον ορό από εκείνους που δεν κατανάλωναν γιαούρτι.

·         H υπερ-θερμική πρόσληψη φρουκτόζης μπορεί να αυξήσει τις συγκεντρώσεις ουρικού οξέος. H φρουκτόζη είναι ένας μονοσακχαρίτης και συναντάται στα φρούτα.

Αν η αλλαγή της καθημερινής σας διατροφής δεν επαρκεί στην υποχώρηση των συμπτωμάτων της νόσου τότε χρειάζεστε λήψη φαρμακευτικής αγωγής για αποφυγή πιθανών επιπλοκών όπως νεφρική βλάβη.