Η εποχή του…παγωτού!

Αλήθεια, πείτε μου: Κάθε χρόνο τούτην την εποχή, δεν αναρωτιόμαστε όλοι μας –ευχάριστα μεν- πόσο γρήγορα πέρασε ο καιρός; Πότε ήταν Χριστούγεννα, πώς πέρασε το Πάσχα, πώς μεγάλωσε η μέρα και ζέστανε και ο καιρός… και φυσικά για πότε έφτασε κιόλας το καλοκαίρι και μαζί όλα του τα δώρα… Η θάλασσα, η παραλία, τα θαλασσινά μεζεδάκια και το σπουδαιότερο…τα παγωτά! Άλλωστε θα συμφωνήσετε μαζί μου πως σε ορισμένους έλειπε τόσο πολύ η γεύση του παγωτού που επέλεγαν να το τρώνε και το χειμώνα! Ξέρατε ότι η γλυκιά και κρεμώδης υφή των γλυκών (πόσο μάλλον του παγωτού) έχει σχετιστεί μετά από μελέτες με την υποσυνείδητη αναπόληση όμορφων στιγμών και συναισθημάτων, ακόμα και από τα παιδικά μας χρόνια; Αντιλαμβάνεστε λοιπόν γιατί το δροσερό αυτό έδεσμα κάνει πάταγο σε όλες τις ηλικίες…

Αυτές και άλλες παρόμοιες σκέψεις διαπέρασαν το μυαλό μου, μόλις ο αδερφός μου πέταξε την ιδέα: «Παιδιά, θέλετε παγωτό;», Βλέπετε, είχαμε πάει το Σαββατοκύριακο για πικ-νικ στην εξοχή μαζί με 2-3 οικογένειες φίλων. Το τι ακολούθησε από φωνές, χοροπηδητά και ουρλιαχτά των παιδιών, δεν περιγράφεται. Η ακαταμάχητη θέση που κατέχει το παγωτό ως γλυκό, σνακ, επιδόρπιο κ.α. είναι αδιαμφισβήτητη. Αυτό γιατί προσφέροντας δροσιά, παράλληλα μας χαρίζει εκπληκτικά γλυκιά και γεμάτη κρεμώδη γεύση (κάτι που όπως είπαμε αναζητούμε από πολύ μικρή ηλικία), σερβίρεται ποικιλοτρόπως (χωνάκι, κυπελάκι, ως επιδόρπιο κτλ.) και συνδυάζεται με πληθώρα άλλων γεύσεων (σοκολάτα, ξηροί καρποί, φρούτα). Μην ξεχνάτε επίσης πως μπορεί να συνοδεύσει άλλα γλυκά (κέικ, σιροπιαστά κ.α.) ενώ ταυτόχρονα αποτελεί απαραίτητο συστατικό πολλών επιδορπίων, ακόμη και ποτών! Έτσι, μιας και το δέλεαρ ήταν μεγάλο, προσφέρθηκα να φέρω παγωτό για όλους και πήρα και τη νύφη μου μαζί (η οποία παραπονέθηκε ότι δεν είναι υγιεινό σαν συνήθεια και παχαίνει) όχι μόνο για να με βοηθήσει στη μεταφορά αλλά και να της δώσω τα φώτα μου σε ορισμένα θέματα περί αυτού:

Τι εστί διατροφικώς το παγωτό;

Για την πλειοψηφία των παγωτών, θα ήταν λάθος να πούμε ότι έχουν χαμηλή διατροφική αξία ή ότι είναι «άχρηστα». Σίγουρα εμπεριέχουν θερμίδες αλλά, καθώς το γάλα είναι το κύριο συστατικό τους, περιλαμβάνουν πληθώρα θρεπτικών συστατικών μεταξύ των οποίων πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας, υδατάνθρακες, λιπαρά, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, λιποδιαλυτές και υδατοδιαλυτές βιταμίνες.

Θερμίδες

Η αλήθεια είναι ότι τα παγωτά είναι αρκετά θερμιδογόνα, ανάλογα βέβαια με το τι θα διαλέξουμε. Ένας απλός κανόνας είναι ότι όσο πιο απλό τόσο πιο «διαιτητικό». Έτσι ένα παγωτό ξυλάκι “light” μπορεί να έχει 95 θερμίδες ενώ ένα παγωτό πύραυλος πάνω από 400! Ξεκινάμε με τις γρανίτες και τα σορμπέ που έχουν τις λιγότερες θερμίδες, προχωράμε στα light και καταλήγουμε σε όλα τα υπόλοιπα. Ακολούθως, οι έξτρα γευστικές απολαύσεις (σιρόπι, ξηροί καρποί, κομμάτια σοκολάτας, καραμέλα κτλ) αυξάνουν το θερμιδικό περιεχόμενο. Άρα λοιπόν χρειάζεται μέτρο στην ποσότητα, συχνότητα αλλά και στο είδος παγωτού που επιλέγουμε για το παιδί. Οι γενικότερες συστάσεις αναφέρουν 1-2 παγωτά την εβδομάδα αντί για γλυκό, ως σνακ ή ελαφρύ γεύμα. Σε περίπτωση που προσέχουμε το βάρος του παιδιού επιλέγουμε μικρές συσκευασίες-μερίδες από ένα πιο απλό παγωτό και φροντίζουμε να το απολαύσει αργά, χωρίς λαιμαργία.

Πρωτεΐνες

Οι πρωτεΐνες του παγωτού προέρχονται κυρίως από το γάλα και τα αυγά που ίσως αυτό περιέχει. Θεωρούνται δε υψηλής βιολογικής αξίας, μιας και προσφέρουν στον οργανισμό μας πολλά από τα αμινοξέα που δεν μπορεί να συνθέσει από μόνος του. Ιδιαιτέρως απαραίτητα για τα παιδιά.

Υδατάνθρακες

Οι περισσότεροι εξ αυτών στο παγωτό προέρχονται από τη ζάχαρη, τις λοιπές γλυκαντικές ύλες και τη λακτόζη του γάλακτος. Παρόλα αυτά, σε γενικές γραμμές ο γλυκαιμικός δείκτης του παγωτού (δηλ. η ταχύτητα με την οποία αυξάνει το σάκχαρο στο αίμα) είναι χαμηλός λόγω της συνολικής σύνθεσης του. Δεν παύει βέβαια να επηρεάζει την υγεία των δοντιών και να δημιουργεί τερηδόνα, οπότε ένα καλό βούρτσισμα αμέσως μετά συνίσταται.

Λίπη

Εδώ το γάλα πάλι έχει τον κύριο λόγο. Πέρα από τις θερμίδες τους μας προσφέρουν τις λιποδιαλυτές βιταμίνες τους και το απαραίτητο λινολεϊκό οξύ. Σε αυτά οφείλεται ως ένα βαθμό τόσο η υφή του παγωτού όσο και η πλούσια γεύση και η ικανοποίηση που μας χαρίζει.

Βιταμίνες

Παράλληλα, εμπεριέχουν και τις βιταμίνες Α, D, E, και Κ, απαραίτητες για τη σωστή ανάπτυξη και λειτουργία του παιδικού οργανισμού. Πράγματι οι έρευνες δείχνουν ότι η καλύτερη αλλά και πιο συχνή πρόσληψη των βιταμινών αυτών στα παιδιά προέρχεται από το γάλα και τα προϊόντα του (γιαούρτι, τυρί, παγωτό)

Ιχνοστοιχεία και μέταλλα

Τέλος, το γάλα (και κατ’ επέκταση το παγωτό) αποτελεί άριστη πηγή ασβεστίου και φωσφόρου. Ακόμα, μας προσδίδει σίδηρο, ψευδάργυρο, κάλιο και μαγνήσιο σε σχετικά ικανοποιητικές ποσότητες.

Μύθοι και αλήθειες

Στο παγωτό δεν εμπεριέχονται συντηρητικά γιατί πολύ απλά δεν χρειάζονται (απαγορεύονται και νομοθετικά). Σε μερικούς τύπους όμως μπορεί να υπάρχουν άλλα πρόσθετα όπως χρωστικές ουσίες, οπότε καλό είναι να διαβάζουμε την ετικέτα. Το τυποποιημένο είναι πιο ασφαλές από το «χύμα» για λόγους νοθείας, ή και φύλαξης-συντήρησης. Φροντίστε η συσκευασία να μην είναι χτυπημένη, ο καταψύκτης ασφυκτικά γεμάτος ή σε σημείο που τον «χτυπάει» ο ήλιος. Τέλος, δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαντάζεστε να φτιάξετε σπιτικό παγωτό, ακόμα και από γιαούρτι, όπως θα δείτε στην παρακάτω συνταγή! Το τι διάλεξε τελικά η νύφη μου για τον ανιψιό μου και τα άλλα παιδιά, θα σας αφήσω να το μαντέψετε!

Δημήτριος Πέτσιος  Msc

Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

 

 

 

ΠΑΓΩΤΟ ΦΡΑΟΥΛΑ

Υλικά 4 μερίδες

350 gr. φράουλες, 225 gr. γιαούρτι 2%

60 gr. ζάχαρη

2 κ. γ. χυμό λεμονιού – 4 φράουλες ολόκληρες

Εκτέλεση

Πλένετε & καθαρίζετε της φράουλες, αφαιρώντας τα κοτσάνια τους. Τις κόβετε στα τέσσερα & τις ρίχνετε στο μπλέντερ. Προσθέστε τη ζάχαρη & τα χτυπάτε, μέχρι να γίνει ένας λείος πουρές. Αδειάζετε το μίγμα σε μπολ & προσθέτετε το γιαούρτι & το χυμό λεμονιού, ανακατεύοντας. Σκεπάζετε το μπολ & τοποθετείται στην κατάψυξη για 2 ώρες. Βγάζετε το παγωτό από το ψυγείο & το ξαναχτυπάτε στο μπλέντερ για 1 – 2 λεπτά. Το τοποθετείτε ξανά στην κατάψυξη για 3 ώρες περίπου.

Χτυπάτε το παγωτό πάλι μέχρι να γίνει λείο & κρεμώδη, λίγο πριν το σερβίρετε.  Μοιράζετε δύο μπάλες παγωτό σε κάθε ποτήρι & γαρνίρετε με τις ολόκληρες φράουλες.