Αλήθεια, πόσο πιστεύετε ότι απέχει πλέον η τηλεόρασή μας από τη αμερικανική; Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν διαφέρουμε (τόσο) στο είδος των τηλεοπτικών διαφημιστικών μηνυμάτων που προβάλλονται καθημερινά. Έρευνα του αμερικανικού Ιατρικού Ινστιτούτου Εθνικών Ακαδημιών (Institute of Medicine of the National Academies), που διεξήχθη το 2005, κατέληξε ότι η διατροφική διαφήμιση επηρεάζει σημαντικά τις προτιμήσεις, την κατανάλωση φαγητού και την υγεία των παιδιών. Δεδομένης της ισχυρής επιρροής του marketing στα παιδιά, η έρευνα επικεντρώθηκε στον τύπο και τη διατροφική αξία των διαφημιζόμενων προϊόντων, αλλά και στις διαφημιστικές τεχνικές και τα μηνύματα που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια των τηλεοπτικών παιδικών προγραμμάτων το πρωινό του Σαββάτου.

Κατά τη διάρκεια 27,5 ωρών τηλεοπτικών προγραμμάτων τον Μάιο του 2005, το 49% των διαφημίσεων που προβλήθηκαν αφορούσε φαγητό (281 από σύνολο 572 διαφημίσεων). Η πιο συχνά διαφημιζόμενες κατηγορίες ήταν τα – έτοιμα προς κατανάλωση – δημητριακά πρωινού και οι μπάρες δημητριακών (27% των διατροφικών διαφημίσεων), εστιατόρια (19% των διατροφικών διαφημίσεων) και τα διάφορα σνακ (18% των διατροφικών διαφημίσεων).

Διαπιστώθηκε ότι το 91% των διατροφικών διαφημίσεων αφορούσε τρόφιμα ή ποτά πλούσια σε λίπος, νάτριο, πρόσθετα σάκχαρα ή ήταν φτωχά σε θρεπτικά συστατικά. Χρησιμοποιήθηκαν χαρακτήρες καρτούν στο 74% των διαφημίσεων αυτών, στο υπόλοιπο 26% παιχνίδια και ανάλογα «δώρα». Επιπλέον, το 86% αυτών, έκαναν…έκκληση στο παιδικό συναίσθημα! Μόνο οι μισές διατροφικές διαφημίσεις περιείχαν μηνύματα υγείας, καλής διατροφής ή φυσικής δραστηριότητας/ άσκησης.

Τα αποτελέσματα είναι ενδεικτικά του τι ενθαρρύνονται τα παιδιά μας να φάνε ενόσω βλέπουν τα αγαπημένα τους προγράμματα. Για το λόγο αυτό, η Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία συνιστά να περιορίζεται ο χρόνος που περνούν τα παιδιά μπροστά σε οθόνη (τηλεόραση, ταινίες, internet) σε 2 ώρες ημερησίως.

Γιώργος Μίλεσης, MSc

Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος

georgemiles9@gmail.com

 

Source

Batada A, Dock Seitz M, Wootan MG and M Story. Nine out of 10 food advertisements shown during Saturday morning children’s television programming are for foods high in fat, sodium, or added sugars, or low in nutrients. J Am Diet Assoc 2008; 108:673-8