Christmas wars: μελομακάρονο Vs. κουραμπιέ…

«Μμμ, ωραίο δίλημμα» θα σκεφτόταν κάποιος…Η αλήθεια είναι ότι Χριστούγεννα χωρίς γλυκά και δη μελομακάρονα, κουραμπιέδες, ακόμα και δίπλες δεν είναι Χριστούγεννα. Άλλωστε οι περισσότεροι είναι λάτρεις των παραπάνω γλυκισμάτων και τα περιμένουν πώς και πώς. Για αυτό κιόλας αρκετά συχνά το παρακάνουν «επιφορτώνοντας» τον οργανισμό τους με περίσσεια ζάχαρης, λίπους και τελικά θερμίδων.

Παρόλα αυτά τα γλυκά δεν απαγορεύονται, ιδίως μες στις γιορτές και μπορούν να καταναλώνονται με μέτρο -ακόμα και αυτήν την περίοδο- αρκεί να πληρούν δύο βασικότατες προϋποθέσεις:

α) τα τρώμε σε ώρα ενδιαμέσου (π.χ. απογευματινό) αντικαθιστώντας το κλασσικό ενδιάμεσο μας (π.χ. το φρούτο, το γιαούρτι κτλ) και

β) αν είναι να το φάμε σαν επιδόρπιο, το επιλέγουμε μόνο όταν το έχουμε υπολογίσει οπότε έχουμε φάει λιγότερο (και πιο διαιτητικά) από το κύριο γεύμα.

Δηλαδή δεν αρκεί να «έχουμε λίγο χώρο ακόμη» για το γλυκό αλλά ουσιαστικά να νιώθουμε ότι κάτι λείπει ακόμα για να μην πεινάμε άλλο. Τακτική δύσκολη θα μου πείτε και εγώ θα σας απαντήσω πως κάτι ήξεραν οι παλιοί που έλεγαν: «Θα τρως τόσο, όσο να μπορείς να φας άλλο τόσο»!

Σε ότι αφορά την επιλογή τώρα και την αέναη διαμάχη μεταξύ μελομακάρονων και κουραμπιέδων, νικητές βγαίνουν μάλλον τα πρώτα, κυρίως λόγω θρεπτικής αξίας, αφού θερμιδικά κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα, με τον κουραμπιέ να έχει μάλλον ένα μικρό προβάδισμα στο θερμιδικό περιεχόμενο. (εξαρτάται από τη συνταγή). Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ένα μικρό μελομακάρονο (35 γρ) «κρύβει» 217 θερμίδες ενώ ένας μικρός κουραμπιές (35 γρ) 187. Όμως, το μελομακάρονο περιέχει ελαιόλαδο, καρύδια και μέλι, αντίθετα με το βούτυρο και τη ζάχαρη του κουραμπιέ. Το ελαιόλαδο αποτελεί μια από τις πιο ευεργετικές λιπαρές ουσίες στη φύση αφού αποτελεί πολύ καλή πηγή αντιοξειδωτικών (πολυφαινόλες και βιταμίνη Ε) και μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, ενώ παράλληλα τα καρύδια προσφέρουν πολυακόρεστα λιπαρά καθώς βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Όλα τα παραπάνω δρουν προστατευτικά στο καρδιαγγειακό και σε άλλα συστήματα (π.χ. οι βιταμίνες Β από το μέλι και τα καρύδια σχετίζονται με καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και του μεταβολισμού, ως ενδιάμεσα συνένζυμα).

Το βούτυρο τώρα του κουραμπιέ, όντας ζωικής προέλευσης είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, γεγονός που το καθιστά επιβαρυντικό για το καρδιαγγειακό σύστημα. Ακόμα η υπερβολική λήψη τέτοιων λιπαρών σχετίζεται με την εμφάνιση κι άλλων ασθενειών οπότε καλό είναι να μην το παρακάνουμε…

Όμως, όπως και τα καρύδια έτσι και τα αμύγδαλα του κουραμπιέ είναι πλούσια σε απαραίτητα πολυακόρεστα λιπαρά και βιταμίνες Β. Επίσης αν καταναλώνονται με μέτρο δεν θα μας επιβαρύνουν περισσότερο τουλάχιστον από τα μελομακάρονα. Η τελική επιλογή λοιπόν εξαρτάται από τις γευστικές προτιμήσεις του καθενός με τα μελομακάρονα να αντιπροσωπεύουν μια πιο «καλή» επιλογή. Το πιο σημαντικό σε κάθε περίπτωση είναι η εγκράτεια και να θυμάστε ότι τα γλυκά αυτά συμβολίζουν τα Χριστούγεννα και δεν είναι ο αυτοσκοπός τους. Πειραματιστείτε έτσι με την πιθανότητα να περάσετε καλά χωρίς να έχετε στο μυαλό σας μονίμως το γλυκό πειρασμό…

Δημήτριος Πέτσιος Msc

Κλινικός ΔιαιτολόγοςΔιατροφολόγος

info@diatistrofis.gr