Όσο αυξάνονται τα ποσοστά της παχυσαρκίας, οι φορείς υγείας παλεύουν να βοηθήσουν τους καταναλωτές να αντισταθούν σε ανθυγιεινά τρόφιμα, συχνά επικεντρώνοντας στις διατροφικές ετικέτες και τη διατροφική εκπαίδευση.

Thinking

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Journal of Marketing Research, το να εκπαιδεύσεις τους ανθρώπους να δίνουν προσοχή στα συναισθήματά τους είναι πολύ αποτελεσματική στρατηγική.

Οι Blair Kidwell και David M Hardest, από τα Πανεπιστήμια Ohio και Kentucky αντίστοιχα, έδειξαν ότι η συναισθηματική επίγνωση είναι διδάξιμη, σε βαθμό που να βελτιωθούν οι διατροφικές μας επιλογές, ακόμα και πέρα από τη διατροφική εκπαίδευση.

Οι συμμετέχοντες έλαβαν γενικές οδηγίες για να αναγνωρίζουν τα βασικά συναισθήματα, και στη συνέχεια εκτέθηκαν σε ποικιλία τροφίμων και συσκευασιών. Ζητήθηκε λοιπόν από τους εθελοντές να περιγράψουν τα συναισθήματα που βίωναν, οι ίδιοι και οι υπόλοιποι.

Μετά την εκπαίδευση, τόσο η ομάδα ελέγχου (στην οποία δεν έγινε κάποια παρέμβαση) όσο και η ομάδα εκπαίδευσης, είχαν τη δυνατότητα να διαλέξουν ένα snack, μια μπάρα σοκολάτας ή κάποιο υγιεινό τρόφιμο. Όσοι πέρασαν από το πρόγραμμα εκπαίδευσης ήταν πιθανότερο να επιλέξουν το υγιεινό snack.

Τρεις μήνες μετά, όλοι οι συμμετέχοντες ζυγίστηκαν: όσοι εκπαιδεύτηκαν να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα τους είχαν – κατά μέσο – όρο χάσει βάρος, ενώ η ομάδα ελέγχου είχε αυξήσει το μέσο βάρος της.

Προτείνεται λοιπόν να δίνεται μεγαλύτερη προσοχή στη συναισθηματική επίγνωση του καταναλωτή, πάρα στην αξιοποίηση των διατροφικών ετικετών. Στόχος είναι να μάθουμε να αποφεύγουμε τις… κακοτοπιές, αλλά και να αποκαταστήσουμε μια πιο υγιή σχέση με το φαγητό.

Γιώργος Μίλεσης, MSc
Κλινικός Διαιτολόγος Διατροφολόγος
georgemiles9@gmail.com

Reference
Blair Kidwell, Jonathan Hasford, and David M. Hardesty. “Emotional Ability Training and Mindful Eating.” Journal of Marketing Research; In-Press. doi: http://dx.doi.org/10.1509/jmr.13.0188